Friday 15 July 2016

CHAPTER 6

CHAPTER 6

CHAPTER 6
KAWALAN VEKTOR

APA ITU VEKTOR ?

Apakah vektor dan perosak sebenarnya? Nah, hari ini saya akan menentukan makna vektor dan perosak.Vektor adalah haiwan atau serangga yang membawa penyakit kepada manusia. Perosak adalah serangga atau lain-lain haiwan yang merosakkan yang menyerang tanaman, makanan dan ternakan.



source image : https://www.google.com/

Vektor juga dikenali sebagai kenderaan yang membawa ejen kepada tuan rumah berdasarkan dari segi tiga epidemiologi. Tidak semua vektor adalah serangga dan tidak semua perosak adalah vektor.
Terdapat beberapa contoh vektor yang tikus, lipas, nyamuk, lalat, kutu tikus dan kutu kat manusia.



source images :https://www.google.com/search?q=vector+in+environmental+health

JENIS VEKTOR DAN MAKHLUK PEROSAK

RODENTS:
  • Apakah itu Rodent ? Rodent sebenarnya di ambil dari perkataan Latin rodere yang bermaksud to gnawselapas merujuk kamus online to gnaw bermaksud menggerigit / kunyah atau gigit-gigit tikus. Lagi spesifik lagi, haiwan dari jenis rodent ni mempunyai sepasang gigi incisor di bahagian atas dan sepasang gigi incisor di bahagian bawah dan kedua-dua pasang gigi incisor ini sentiasa memanjang dan perlu menggerigit untuk mengasah gigi supaya sentiasa pendek, pasal tu mereka ini dikategorikan sebagai rodere atau rodent iaitu sebab suka menggerigit.
  • Tikus commonsal (tinggal di mana manusia wujud) yang membawa penyakit kencing tikus menggigit, ia adalah air kencing adalah bertanggungjawab untuk penyebaran leptospirosis. Salah satu penyakit tikus bawaan yang paling berbahaya adalah sejarah wabak berkaitan dgn penyakit taun, juga dikenali sebagai "Black Plague".
Roof rats (rattus rattus) 

source image : https://www.google.com

House mice (Mus Muskulus)


source image : https://www.google.com

Norway rats (Rattus Norvegicas)
source image :  https://www.google.com

ARTHROPODS:

Maksud: 'jointed foot' (banyak kaki)

Serangga merupakan kelas terbesar artropod, mempunyai 3 pasangkaki, dibahagikan badan dengan kepala, toraks dan abdomen, ditambah bahagian mulut yang terdiri daripada palps dan belalai.

Contohnya, nyamuk, lalat. lipas dan kutu.

Nyamuk- Adalah satu serangga yang menggigit kulit manusia dan haiwan dan menghisap darah mereka. Ia boleh merebak penyakit dari itu ini proboscis (paruh tajam pada mulut ia) dan kelenjar air liur. Ia membawa penyakit berbahaya seperti denggi, malaria, demam kuning, chikungunya dan filariasis. Ia hanya aktif semasa subuh dan senja sahaja. Nyamuk 
 mempunyai kitaran hidup empat peringkat dan tiga peringkat pertama 
berlaku di dalam air.

source image : https://www.google.com/search?q=kitaran+hidup+nyamuk

Lalat- Lalat rumah diiktiraf sebagai pembawa penyakit mudah berjangkit. Ia juga mengumpul patogen pada kaki dan mulut mereka dan membawa penyakit pada kaki mereka dan bulu kecil yang menutupi tubuh mereka. Seekor lalat melalui empat peringkat untuk mencapai kitar yang sempurna. perkembangannya bermula daripada telur, larva, pupa dan lalat dewasa.

source image : https://www.google.com/search?biw=1366&bih=667&tbm=isch&sa=1&q=kitaran+hidup+lalat

Lalat rumah amat disyaki menghantar sekurang-kurangnya 65 penyakit kepada manusia, termasuk demam kepialu, disentri, kolera, polio, puru, antraks, tularemia, kusta dan batuk kering. Lalat muntah dan mengeluarkan mana sahaja mereka datang untuk berehat dan dengan itu secara mekanikal menghantar organisma penyakit. Ia biasanya muncul di tempat kotor seperti sampah, pasaran, tempat penyembelihan, proses kilang makanan dan kandang haiwan.

Lipas- Mereka adalah serangga biasa dan tahan lasak, dan boleh bertolak ansur dengan pelbagai persekitaran dari sejuk Artik kepada haba tropika. Its biasanya hidup di tempat gelap atau celah tempat-tempat seperti di dalam longkang di bilik mandi atau di dalam almari. Ia biasanya aktif pada waktu malam.


source image : https://www.google.com

Peranan lipas ialah mencemarkan makanan & peralatan makan, memusnahkan kain & kertas, & memberikan kesan dan tidak menyenangkan bau. Serangan lipas dikaitkan dengan alahan tindak balas. Adalah dipercayai bahawa lipas yang berkenaan takungan untuk pelbagai bakteria termasuk salmonella, staphylococcus dan streptococcus. lipas juga boleh virus pelabuhan seperti virus polio.


Terdapat 3 jenis lipas yang popular di Malaysia ini:

American Cockroach:
source image : https://www.google.com

German Cockroach:
source image : https://www.google.com

Oriental Cockroach:
source image : https://www.google.com


Kutu- Memberi Kesan Haiwan kesayangan kebanyakannya domestik - kucing & anjing (host utama).Bawa dan menghantar alergen & penyakit yang boleh diluluskan kepada manusia & haiwan apabila menggigit.

source image : https://www.google.com


Arachnids- Kutu & Hama adalah ahli badan bukan bersegmen. Bersama-sama dengan labah-labah dan kala jengking. Terdapat dalam tumbuh-tumbuhan, mengenai pelbagai tuan rumah seperti tikus, tikus dan burung, bahan organik seperti jerami dan kayu, dan hidup pada rakyat.

KAEDAH KAWALAN TERBAHAGI KEPADA 4 JENIS. ANTARANYA IALAH:

  1. Kawalan fizikal - membuat penerbangan skrin atau memerangkap.
  2. Kawalan kebudayaan - meningkatkan pengudaraan, kebersihan dan sanitasi.
  3. Kawalan biologi - parasit atau pemangsa untuk membasmi perosak tertentu.
  4. Kawalan kimia - racun perosak yang sesuai.
(All this notes based on our lecturer, Sir Mohd Jamalil Azam and some notes from google.)

No comments:

Post a Comment